Tervise edendamine / Koolis

Haridusasutuse psühhosotsiaalne keskkond mõjutab oluliselt uimastiennetuse tõhusust koolis. Õpilaste omavahelist suhtlemist ja teatud käitumisviise klassi- või koolisiseselt julgustatakse, ignoreeritakse või laidetakse. Õpilaste omavahelised suhted moodustavad osa koolikeskkonnast ja kujundavad kogu koolis valitsevaid hoiakuid ning väärtusi. Koolikeskkond mõjutab otseselt õpilaste emotsionaalset heaolu ja tervist, samuti õpilaste akadeemilist sooritusvõimet.

Kooli kuuluvustunnet tõstab:

  • hoolivate ja toetavate õpetajate ja teiste haridustöötajate olemasolu;
  • võimalus sisukaks osalemiseks koolielus (nt õpilased on aktiivselt kaasatud koolis valitsevate reeglite väljatöötamisse, õhkkonna kujundamisse ja teistesse kooliga seotud tegevustesse);
  • tunnustamine kooliellu panustamise eest;
  • kooli turvalisus;
  • lähedaste ja positiivsete suhete loomise võimalus.

Kui õpilane tunneb kuuluvustunnet (nii kooli kui ka kodu suhtes), on tal tunduvalt väiksem risk uimasteid tarvitada.

Täpselt sõnastatud ja paika pandud reeglid, tunnustamisviisid, mõjutus- ja tugimeetmed ning õpilaste kuuluvustunne ja tajumine, et kooli töötajad hoolivad neist, vähendab õpilaste korrarikkumisi koolis.

Järgnevalt on toodud mõned tõenduspõhised ja efektiivsed võimalused toetava koolikeskkonna kujundamiseks ning uimastitarvitamise ennetamiseks. Nende eesmärgiks on õpilaste vanusele vastavate teadmiste andmine, hoiakute ja väärtuste kujundamine ning eluoskuste õpetamine. Mõnda neist viiakse läbi ainult õppekava raames, enamik sisaldab aga nii klassiruumisiseseid kui -väliseid komponente. Järgnevalt on toodud mõned näited programmidest (kõik programmid ei ole hetkel Eestis kättesaadavad), mis on pikaajaliste uuringute käigus leitud olevat tõhusad uimastitarvitamise ärahoidmiseks või edasilükkamiseks (põhjalikumaks kirjelduseks vaata lisa 1).

  • TORE tugiõpilastegevused (www.tore.ee) – eesmärk on koolikeskkonna parandamine tugiõpilastegevuse kaudu.
  • Kiusamisvaba kooli programm (KIVA, www.kivaprogram.net) – 1.–6. klassi õpilastele suunatud programm, mille eesmärk on turvalise koolikeskkonna kujundamine.
  • Suitsuprii klass (www.terviseinfo.ee/et/konkursid/suitsuprii-klassi-voistlus) – 4.–12. klassi õpilastele suunatud programm, mille eesmärk on ennetada või edasi lükata suitsetamise ja suitsuvabade tubakatoodete tarbimise alustamist laste ja noorte seas ning motiveerida tubakat tarbivaid õpilasi sellest loobuma.
  • Botvini eluoskuste õpe (Botvin LifeSkills training, www.lifeskillstraining.com) – põhikooli- ja gümnaasiumiõpilastele ja nende vanematele suunatud programm, mis vähendab alkoholi, tubaka ja teiste uimastite kasutamise ning vägivalla riske.
  • Suurepärased aastad (Incredible Years, www.incredibleyears.com) – 0–12-aastaste laste vanematele ning 3–8-aastaste laste õpetajatele suunatud programm, mis suurendab sotsiaalset toimetulekut kodus ja koolis.
  • Avatud (Unplugged, www.aaaprevent.eu/strategies/countries/belgium/unplugged) – 12–14-aastastele suunatud sotsiaalse mõjutamise programm, mille eesmärgiks on ära hoida või edasi lükata uimastite tarvitamist ning edendada õpilaste heaolu.
  • Hea käitumise mäng (Good Behaviour Game, www.interventioncentral.org/behavioral-interventions/schoolwide-classroommgmt/good-behavior-game) – õpilastele (eriti sobiv algklassiõpilastele) mõeldud mäng, mille eesmärk on positiivse ja õppimisele suunatud õhkkonna loomine klassis ning õpilaste positiivse käitumise tunnustamine.

Loe edasi: