Tervise edendamine / Koolis

Koostööprojektid

  • 13. November 2014

Käitumisoskuste mäng (PAX Good Behavior Game) Eestis

2014/2015. õppeaastal viib Tervise Arengu Instituut koostöös sihtasutusega Kiusamise Vastu ellu projekti „Käitumisoskuste mängu (Good Behavior Game) piloteerimine Eestis", mida rahastab Siseministeerium. Käitumisoskuste mängu hakkavad rakendama 20 kooli esimeste klasside õpetajad.

Käitumisoskuste mäng on klassis rakendatav sekkumisprogramm, mis ennetab käitumisprobleemide teket ja süvenemist. Mängu eesmärk on positiivse ja õppimisele suunatud õhkkonna loomine klassis ning õpilaste positiivse käitumise tunnustamine. Mäng edendab prosotsiaalset käitumist (läbi hea käitumise defineerimise ja süstemaatilise tunnustamise; läbi meeskondade moodustamise, kus korda rikkuvad ja mitterikkuvad lapsed peavad tulemuste saavutamiseks omavahel koostööd tegema) ning vähendab korrarikkumisi klassis. Mäng sobib hästi läbiviimiseks esimese klassi laste seas, et ühtlustada koolivalmiduse taset, aidata õpilastel kooliga kohaneda ja õppida reegleid järgima.

Pikaajalised uuringud on leidnud, et käitumisoskuste mängu rakendamine aitab ennetada õppeedukuse langemist, koolist väljalangemist, kuritegelikku käitumist, antisotsiaalse isiksusehäire tekkimist, edasi lükata uimastite proovimist, ennetada uimastite kuritarvitamist või uimastisõltuvuse teket ja teisi riskikäitumisi.

Käitumisoskuste mängu näol on tegu ühe maailma tunnustatuima universaalse ennetusmeetmega paljude erinevate riskide ennetamiseks haridusasutuses (väljalangemine, õpimotivatsiooni langus, käitumuslikud probleemid, uimastiprobleemid). Käitumisoskuste mängu on siiani kasutatud Ameerika Ühendriikides, Kanadas, Brasiilias, Inglismaal, Hollandis ja Belgias. 2014. a sügisel hakatakse mängu kasutama ka Iirimaal, lisaks on koostatud projektitaotlused mängu toomiseks Sloveeniasse, Itaaliasse, Saksamaale ja Hispaaniasse.

pdf buttonKokkuvõte VEPA- ehk käitumisoskuste mängust

Lisainfot mängu kohta leiad: www.goodbehaviorgame.org (ingl k).

Alkoholiennetusprogramm „Efekt"

2012/2013. õppeaastast viib Tervise Arengu Instituut 34 kooli viiendates klassides läbi alkoholiennetuse programmi „Efekt“, mis on Rootsis Örebro ülikooli teadlaste poolt välja töötatud ennetusprogramm. Programmi põhieesmärk on edasi lükata esmakordselt alkoholi tarvitamise vanust ja vähendada noorte alkoholitarvitamist.

Programmi raames korraldatakse kolme aasta jooksul lastevanemate koosolekutel kokku kuus 30-minutilist koosolekut, mille jooksul räägivad spetsiaalse väljaõppe saanud koolitajad vanematele noorte alkoholitarvitamisest, selle ennetamisest ning vanemate hoiakutest ja suhtumisest noorte alkoholitarvitamisse. Kaks korda õppeaasta jooksul saadetakse kõikidele vanematele uudiskirjad, mis sisaldavad infot nii sõltuvusainete kui ka teiste lastega seotud teemade kohta. Tegemist on esimese korraga, mil sellist lähenemist noorte alkoholi tarvitamise vähendamiseks Eestis kasutatakse.

Programmi viiakse lisaks Eestile läbi Hollandis, Norras, Rootsis, Valgevenes, Venemaal, Soomes, USA-s ja Suurbritannias. Programm annab lastevanematele nii teadmisi alkoholi toimest ja kahjudest kui tugevdab oskusi lapsega suhtlemisel ja reeglite seadmisel. Olulised on ka lastevanemate omavahelised kokkulepped ühise reeglistiku seadmiseks.

Esmakordselt viidi „Efekt" programm läbi Rootsi 7.–9. klassi õpilaste ja nende vanemate seas aastatel 1999–2001. Programmi ajal ja järel tehtud hindamised näitasid, et koolitust saanud lastevanemate suhtumine noorte alkoholitarvitamisesse oli rangem võrreldes nendega, kes programmis ei osalenud. Lisaks leiti, et koolituses osalenud vanemate lastel olid kogu programmi vältel madalamad purjujoomise näitajad. Programmil oli positiivne mõju ka laste antisotsiaalsele käitumisele.*

Algselt viiakse programm läbi Eesti tervist edendavate koolide võrgustikus ja heade tulemuste korral laieneb see järgnevatel õppeaastatel üle-eestiliseks.

---
*Viide: http://www.blueprintsprograms.com/factSheet.php?pid=e973a64ce098778bb7327fe57d8a607be981cbd3

Töötajate heaolu edendamine koolis

„Töötajate heaolu edendamine koolis" on Soome ja Eesti ühine uurimis- ja arendusprojekt aastateks 2009–2012. Uurimust viis Tervise Arengu Instituut läbi koostöös Ida-Soome Ülikooli ja sihtasutusega Tallinna Koolitervishoid.

Uurimistöö eesmärgiks oli 40 Eesti tervist edendava kooli personali töökeskkonnaga seotud olukorra kaardistamine ja võrdlus Soome koolidega. Projektiperioodi jooksul toimus personali heaolu edendamine töövõimet säilitavate ja arendavate tegevuse kaudu.

Projektiga ühines 40 Eesti tervist edendavat kooli kümnest paikkonnast üle Eesti. Kokku 1966 osaleja tegevust toetas paikkonna koolides 11 koordinaatorit. Projekti edenedes osa koole loobus, likvideeriti või liideti nii, et jätkas 39 kooli. Koole koordineeris 10 koordinaatorit.

Lisainfot projekti kohta leiad Tervise Arengu Instituudi kodulehelt

Shape Up projekt 2006–2008

Shape Up (www.shapeupeurope.net) oli rahvusvaheline projekt, mida toetas Euroopa Komisjon. Projekt kaasas 26 linna 25-st Euroopa riigist. Eestit esindas koostööprojektis Tallinna linn ning juhtasutuseks oli Tervise Arengu Instituut. Projekti koordineeris Barcelona Keskkonna- ja Tervisehariduseuuringute programm Hispaanias. Shape Up'i koostööpartneriteks olid mitmed Euroopa ülikoolid ning WHO Euroopa tervist edendavate koolide võrgustik. Projekti eesmärgiks oli pöörata enam tähelepanu laste ülekaalulisuse ja rasvumisega seotud põhjustele, kaasata probleemide lahendamisse erinevaid sektoreid, valitsusstruktuure riigi ja kohaliku omavalitsuse tasandil ning lasteasutusi.

Shape Up otsis vastuseid järgmistele küsimustele: missuguseid muutusi tüseduse põhjustes on lapsed ja noorukid ise võimelised algatama? Kuidas saavad koolid, kohalikud ühiskonnad ja linnavõimud teha koostööd, et neid muutusi edukalt teostada ja alal hoida?

Igas projektis osalenud linnas loodi grupp aktiviste: lapsed ja õpetajad, kes töötasid ülekaalulisuse põhjuste kallal kas koolisiseselt või kooliväliselt, et soodustada muutusi ühiskonnas.

Shape Up projektis osalenud lapsed ja nende liitlased on muutnud kooli lõunasöökide menüüsid, ümber planeerinud koolide mänguväljakuid, informeerinud ja motiveerinud perekondi, välja andnud mitmeid tervislikke kokaraamatuid, rajanud kooliaedu ning arvustanud kriitiliselt võimalusi linnades tervislikult liikuda ja sporti teha.

Lisainfot projekti kohta leiad Tervise Arengu Instituudi kodulehelt.